Dieta rozdzielna


Dieta rozdzielna nazywana jest inaczej dietą dr Haya bądź dietą niełączenia. Nie jest klasyczną dietą odchudzającą, ale pewnym sposobem odżywiania, który możesz stosować przez całe życie. Nie wymaga rezygnowania z ulubionych produktów, a jedynie umiejętnego ich łączenia i komponowania zdrowych posiłków. Autorem diety rozdzielnej jest amerykański lekarz dietetyk doktor William Howard Hay.

Dieta rozdzielna – zasady

Dieta dr Haya opiera się na podziale produktów na trzy podstawowe grupy:

  • węglowodanową,
  • białkową,
  • neutralną.

Produkty z dwóch pierwszych grup (węglowodanowej i białkowej) mają różny czas trawienia, a do ich przemiany w energię potrzebne są różne enzymy. Toteż po latach badań dr Hay stwierdził, że produktów tych nie należy łączyć w jednym posiłku, a spożywać je oddzielnie, w zestawieniu z produktami neutralnymi. Nie powinno się zatem jeść mięsa w połączeniu z ziemniakami lub ryżem i surówką, a jedynie mięso z dodatkami warzywnymi. Dieta Hayapomaga nie tylko w utracie wagi, ale jest także zalecana osobom z niektórymi chorobami.

Na jakie choroby może pomóc dieta niełączenia produktów?

Dr Hay pierwotnie skomponował dietę niełączenia z myślą o swoich pacjentach chorych na nerki. Szybko jednak okazało się, że dieta rozdzielna jest bardzo pomocna w leczeniu chorób serca i układu krążenia. Lekarze zalecają ją także osobom, którym dokuczają migreny, nadciśnienie, nadkwasoty żołądka, napięcie nerwowe.

Dieta niełączenia składników – przykładowe produkty

Aby umiejętnie skomponować swój posiłek, należy wiedzieć, jakie produkty spożywcze zaliczają się do danej grupy. Oto przykłady artykułów spożywczych z poszczególnych zbiorów. 

Do grupy węglowodanów zaliczane są następujące produkty:

  • zboża,
  • ziemniaki,
  • pieczywo,
  • ryż, makaron, kaszę,
  • miód,
  • kruche i słodkie jabłka.

Grupa białkowa zawiera:

  • jajka,
  • mleko i żółte sery,
  • owoce jagodowe, pestkowe, cytrusowe, egzotyczne,
  • kwaśne jabłka i gruszki,
  • gotowane ryby i owoce morza,
  • mięso gotowane i pieczone,
  • niektóre wędliny.

Produkty neutralne:

  • tłuszcze,
  • mleko, kefiry, jogurty,
  • surowe mięso,
  • surowe i marynowane ryby,
  • warzywa (brokuły, kalafior, brukselka, kapusta, seler, szpinak, kukurydza, szparagi, cebula. marchewka),
  • orzechy i nasiona,
  • kiełki i zarodki,
  • zioła i przyprawy.

Dieta rozdzielna zakłada spożywanie lekkostrawnych i nietuczących posiłków, toteż zaleca się ją osobom, które lubią dużo i często jeść żaden.

Bibliografia:

Małachow G. Dieta lecznicza i rozdzielna, Aba, Warszawa 2005, ISBN 83-88872-66-4
Biernat J. Żywienie, żywność a zdrowie, Astrum, Wrocław 2001, ISBN 83-7249-075-9
Kahlau S. 100 pomysłów na diety i smukłą sylwetkę, Muza, Warszawa 2005, ISBN 83-7079-761-X
Stanway P. 100 pomysłów na diety i smukłą sylwetkę, Muza, Warszawa 2005, ISBN 83-7079-761-X
Stanway P

Rate this post